Jest to cała rodzina urządzeń służących do łasowania sypkich surowców. Ich wspólną cechą, jak zresztą wskazuje ich nazwa, jest napęd za pośrednictwem kół. Są one często bardzo podobne do tradycyjnych ciągników, lecz na przodzie mają zamontowaną specjalną łyżkę która służy do załadunku. Łyżka jest sterowana przy pomocy wydajnych siłowników i pozwala w części modeli na załadunek nawet parę metrów do góry. Ładowarki kołowe produkuje się w wielu różnych odmianach i typach, od niedużych z łyżkami o pojemności jednego metra sześciennego, do parę razy większych, które mogą na raz podnieść kilkanaście razy więcej materiału.

Z kolei w samochodowych warsztatach często używaną maszyną stał się podnośnik nożycowy. Jego główną rolą jest bezpieczne podniesienie pojazdu na wysokość umożliwiającą wykonanie określonych robót. Najczęściej spotykane tego typu podnośniki mają wydajność trzech ton, i jest to wartość wystarczająca do obsłużenia większości samochodów osobowych. Spotykane są jednak modele o znacznie większej mocy, pozwalające na podniesienie nawet ciężkich samochodów ciężarowych. Dzięki użyciu tego typu podnośników prace warsztatowe są dużo bardziej bezpieczne, niż przy innych ich odmianach.
Z kolei hale magazynowe (PM – gitterboxy) to królestwo urządzeń do transportu palet z produktami. Do najbardziej znanych należą wózki widłowe oraz paleciaki. Tradycyjny paleciak jest złożony z dwóch ramion, mechanizmu siłownika i rączki do ciągnięcia. Pozwala on uniesienie palety z towarami na wysokość kilkunastu centymetrów, i później na przetransportowanie jej w wymagane miejsce. Z kolei wózki widłowe posiadają napęd mechaniczny, elektryczny albo spalinowy, i pozwalają dodatkowo na podniesienie palety palety kartonowe na większe wysokości.